کتاب چگونه کارگردانی کنیم

کتاب چگونه کارگردانی کنیم
کتاب چگونه کارگردانی کنیم

کتاب «چگونه کارگردانی کنیم» در سال ۱۹۷۵  توسط «دانیل آریخن» نوشته و منتشر شد. این کتاب برای اولین بار در سال  ۱۳۸۵ توسط «عباس اکبری» ترجمه و توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد.

معرفی کتاب چگونه کارگردانی کنیم

در توضیحات کتاب «چگونه کارگردانی کنیم» آمده است: «سینما با سرعتی شگفت انگیز به ویژه در قالب روایتی، تکامل پیدا کرده است. دوربین‌های سبک، ضبط‌های قابل حمل و پیشرفت‌های فنی دیگر و نیز هزینه‌ اندک کرایه‌ وسیله‌ نقلیه و فیلم خام و ظهور و چاپ ارزان امکان ساختن فیلم کاملا حرفه‌ای و کم بازیگر را تقریبا برای همگان فراهم کرده است. اگر رویای نسل گذشته این بود که رمان بزرگی بنویسند، به نظر می‌رسد که هدف نسل جوان ساختن فیلم‌های بسیار خوب است. این کتاب در اصل به این قشر و کسان دیگری که روز به روز بیشتر به فیلم و رسانه‌های تصویری دیگر روی می‌آورند، تقدیم می‌شود. این کتاب طراحی شده تا تعداد سال‌های کارآموزی کاهش پیدا کند و از کار نه چندان قابل اتکای جمع آوری تکه پاره‌های اطلاعات از این جا و آنجا و تدوین قواعد بنیادی روایت فیلم اجتناب شود.

در اینجا با نظریه‌ها مواجه نمی‌شوید، بلکه با حقایقی رو به رو می‌شوید که طی دوره‌ای طولانی به وسیله فیلمسازان دنیا به محک آزمایش درآمده و ثابت شده‌اند و می‌توان فورا آن‌ها را در مورد هر فیلمی، اعمال کرد. قواعد درست و امتحان شده زبان بصری که در این کتاب دسته بندی شده اند، سالها به قوت خود باقی خواهند ماند. از این نظر مطمئن باشید. همان طور که در نسخه جلد گالینگور گفته ام، شایسته ترین فیلم های عصر ما هنوز ساخته نشده اند.

بیایید بکوشیم یکی از کسانی باشیم که این فیلمها را خواهند ساخت. تماشاگران بسیاری در سرتاسر دنیا منتظر دیدن این فیلم ها هستند. کار روی کتاب تقریبا بیست سال طول کشیده و با حرفه شخصیام که فیلمسازی است، همراه بوده است. امیدوارم سعی ناچیزم به کسانی که مانند مؤلف، کار خود را شروع کرده اند و یا در کشورها و مناطقی دیگر، در شرف اقدام به أن هستند، کمک کند.»

در این کتاب چگونه کارگردانی کنیم با نظریه ها مواجه نمی شوید، بلکه با حقایقی روبرو میشوید که طی دوره ای طولانی به وسیله فیلمسازان دنیا به محک آزمایش در آمده، و ثابت شده اند و می توان فورا آنها را در مورد هر فیلمی اعمال کرد.

از موارد حاضر در زمینه‌ی فیلم‌سازی، موضوعاتی از این قبیل را شامل می‌شود: اهمیت تدوین موازی، اصل مثلث، گفت‌وگوی دونفره، گفت‌وگوی سه نفره، الگوهای تدوین برای صحنه‌های گفت‌وگودار ساكن، ماهیت حركت در سینما، حركت در چارچوب پرده، حركت ورود به نما و خروج از آن، بیست قاعده‌ی بنیادی برای حركت دوربین، حركت تراولینگ دوربین، تدوین در دوربین، و نقطه‌گذاری فیلم.

سن، ملیت یا زمینه رشد اجتماعی فاقد اهمیت است. آنچه مهم است، این است که شما چیزی برای گفتن دارید که می تواند و باید از طریق رسانه فیلم به روش خاص شما و با اصطلاحات ویژه شما بیان شود. بزرگترین فیلم های عصر ما هنوز ساخته نشده اند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *